Вибір майбутньої професії – важливий етап у житті учнів старшокласників. Адже дуже важливо, щоб робота відповідала інтересам та можливостям, приносила насолоду й гідно оплачувалась. Часто випускники шкіл не можуть визначитися з роботою мрії, тож обираючи ВНЗ та спеціальність опираються на думку батьків, друзів чи вчителів або ж діють за принципом «куди простіше вступати». За допомогою у вирішенні цих та інших питань редакція OPEN NEWS звернулась до психолога профорієнтолога, керівника школи лідерства Київської МАН Інеси Пустовалової.

  • Не кожен підліток відверто говорить з близькими про свої мрії та життєві цілі. Як батькам спонукати дитину до відвертої розмови?
  • Погоджуюсь, у старшому юнацькому віці наші діти дорослішають та починають сепарируватися від батьків і, до речі, це нормально. Не всі батьки готові відпускати свою дитину. Тому раджу використовувати коучинг підхід та вивести на відверту розмову обережно. Організувати спільний похід у кіно чи прогулянку в улюблений з дитинства парк. Взяти каву, посидіти на лавці та обережно поставити запитання: «Які найкращі якості в собі ти можеш назвати? А назви найвагоміші..? А давай разом спробуємо побудувати твою кар’єрну траєкторію?». Візьміть листок, запишіть. Відповіді точно стануть вашим спільним відкриттям!
  • В якому віці стає більш-менш зрозуміло, яка професія підходить дитині в майбутньому?
  • Один із основних методів у психології – це спостереження. Саме його я  і раджу використовувати батькам. Адже, хто як не вони можуть спостерігати за зростанням та формуванням навичок своєї дитини. І саме через уподобання у грі, спортивних чи творчих заняттях можна помітити та відчути схильність дитини до того чи іншого виду діяльності. І якщо у 3-5 років можна спостерігати гру у кубики чи лего, які показують системність, розвиваючи аналітичне мислення. Катання машинок – розвиток абстрактного мислення, або спів, декламування віршів, які розкривають творчий потенціал. То вже у підлітковому віці, у 12-15 років можна спостерігати навіть за комп’ютерними іграми, в які грають ваші підлітки. І не думайте, що це всього лише гра, адже будувати стратегію в Майн крафт або своє місто у Сімс-4, стріляти в Контр Страйк – це розвиток особистих уподобань у діяльності та набування навичок. До мене на профорієнтацію приходив підліток, який захистив наукову роботу в Малій Академії Наук – «Які навички можна розвинути за допомогою комп’ютерних ігор». Просто батькам потрібно контролювати час, який дитина проводить у мережі, особливо в підлітковому віці.
  • Чи мають позитивний вплив комп`ютерні ігри на розвиток дітей-підлітків? І які все ж таки навички можна розвинути під час гри у наведені Вами до прикладу ігри?
  • Говорячи про позитивний вплив комп`ютерних ігор на розвиток дітей-підлітків, неможливо не сказати про такі ігри як: Minecraft, Dota 2, Europe Universalis 4. Така гра як Minecraft, надає можливість творити та будувати. У цій грі підліток може побудувати будинок мрії або створити електронну схему якогось пристрою прямо у себе на комп`ютері. Саме тому ця гра була включена до освітніх програм деяких шкіл у Норвегії. Говорячи про DOTA2, багато батьків не замислюються, що ця тактична стратегія у реальному часі навчає дітей працювати в команді та швидко, найчастіше з невідомими гравцями, вирішувати ігрові проблеми для досягнення перемоги команди. Europe Universalis 4 – надає можливість підлітку-гравцю керувати будь-якою країною світу з епохи ренесансу по епохи Наполеона, дозволяючи керувати всіма аспектами обраної країни: від економічного розвитку країни до воєн та дипломатії. Усе це проходить на повністю історичній мапі світу, розвиваючи стратегічне мислення дитини, вміння думати на кілька кроків уперед та надихає на вивчення історії різних народів.
  • Які схильності і тип характеру притаманні певній професії?
  • Почну з того, що з типом темпераменту ми народжуємося, а характер у нас формується протягом життя. Отже, згідно одного з базових профорієнтаційних тестів, які я використовую в консультуванні, типи людей у професіях поділяють на 5 основних:

Людина – Людина, відрізняється відкритістю, сміливістю, комунікабельністю, за типом темпераменту це, частіше за все, холерики. Професії – адвокати, журналісти, політики, керівники тощо.

Людина – природа, обережні, спокійні, люблять гармонію. Тип темпераменту флегматики або меланхоліки. Професії пов’язані з живою та «не живою» природою, рослинами, тваринами, лісом, геолог, нафтовик, хімік, фізик, біолог.

Людина – Знакова система, сангвініки відповідальні та надійні. Сфери діяльності пов’язані з обліком, базами даних, цифровими та буквеними знаками, в тому числі і музичні спеціальності (об’єктом праці є умовні знаки, шифри, коди, таблиці, нотний стан), коректори, програмісти.

Людина – техніка – усі професії пов’язані з технікою та використанням машин чи роботів.

Людина – художній образ – творчі особистості, художники, вокалісти, дизайнери.

Але для більш точної діагностики раджу сучасні індивідуальні тести, такі як Magellano та SDS-5. Я з ними працюю вже понад три роки і валідність показників вибору професій після профорієнтаціної консультації дуже висока.

  • Доволі часто буває, що батьки самі вирішують за дитину, в якому навчальному закладі їй вчитися, яку професію обрати. На Вашу думку, чи допустимо взагалі втручання батьків у цю справу?
  • Все залежить від сім’ї та індивідуальних обставин. Дійсно, раніше більшість батьків тиснула на дітей та «поступала» у ті навчальні заклади, куди здавалося краще батькам, де були знайомі, щоб пропхати в конкурс чи просто поруч з домом. Зараз же, із введенням ЗНО, ситуація змінилася на краще, адже дитина сама обирає предмети, які буде здавати для вступу, знаючи свої можливості й уподобання.
  • Час не стоїть на місці, і багато професій нині вже не користуються такою популярністю, як колись. Які спеціальності зараз популярні в Україні?
  • Якщо говорити про рейтинг спеціальностей з найвищім прохідним балом 2020 року, то, за даними МОН – Топ-10 «Міжнародні відносини» — 194,607, «Філологія» — 194,157, «Журналістика» — 193,098, «Стоматологія» — 190,536, «Політологія» — 188,496, «Медична психологія» — 188,4, «Право» 185,589, «Історія+ Культурологія» — 184,6, «Сфера обслуговування» — 183,6, «Економіка + усі спеціальності галузей «Управління та адміністрування», «Публічне управління та адміністрування» — 183,07.
  • Неправильний вибір навчального закладу і майбутньої професії іноді стають помилками ціною у цілий шмат життя або навіть ціною у все життя. Як правильно обрати навчальний заклад, за якими критеріями?
  • Саме так. Витрачати 5 років навчання не там і не тому – занадто висока ціна. Просто забийте в пошук ТОП-5 вищих навчальних закладів вашого регіону, або топову 10 навчальних закладів країни, подивіться рейтинги. Разом з дитиною заходьте на сайт, бажано знайти в соцмережах студентів обраної спеціальності та навчального закладу, адже хто як не вони дадуть зворотній зв’язок! Тому, грунтуючись на основних запитах підлітків, необхідно:

1. Визначити інтереси.

2. Визначити здібності, нахили людини.

3. Запропонувати професії відповідно до інтересів та схильностей.

4. Оцінити плюси і мінуси, ризики обраних професій.

5. Дати можливість приміряти професію на себе.

  • Якщо підліток навіть після закінчення школи і проходження ЗНО не визначився з майбутньою професією, що б Ви йому порадили?
  • В першу чергу, не панікувати. В країнах Європи та в США є така практика «вільний рік», коли після закінчення школи перед вступом у коледж підлітки «шукають» себе. У нас ще до цього батьки не зовсім готові. Але, нагадую, сертифікат із ЗНО дійсний два роки, тому, можливо, і на краще не тиснути, а дати можливість постажуватися на можливих варіантах професій, ходити на профільні виставки, поспілкуватися з фахівцями тих галузей, які можливі для розгляду. Досвід роботи кур’єром, у кав’ярні також буде доречним, тому що власні зароблені кошти це вже фінансова незалежність і розуміння процесів.

На завершення, відмічу доповідь Кьела Нордстрема – шведського економіста та футуролога, який нещодавно виступав у Києві: «У  глобалізованому та цифровому світі майбутнього машина і людина йтимуть рука в руку в будь-якій індустрії. Тому не потрібно наших дітей вчити робити щось, що добре незабаром буде робити машина!»

А від себе додам, відчувайте та направляйте ваших дітей у ту професійну галузь, яка їм до душі, але й дайте розуміння, що світ уже ніколи не буде таким, як раніше і технології увійшли назавжди в наше професійне життя. Тому успішним стане той, хто інвестує свій час в інтелектуальне навчання,  розвиток soft and hard skills. І тоді кар’єрна траєкторія вашої дитини буде йти по висхідній!

Фото: Інеса Пустовалова

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

введіть свій коментар!
введіть тут своє ім'я